zaterdag 11 januari 2014

Living like Larry - Story of my stuff 3

Minimalisme is voor mij niet heel moeilijk: ik ben geen meisje dat uit de stad terugkomt met tassen vol make-up, hebbedingetjes of cadeautjes. Toegegeven: dat komt omdat mijn studentenbudget dat niet toelaat (maar ook wel omdat ik goed nadenk voor ik iets koop).

Maar met één ding heb ik moeite. Kleding.

Ik bedoel: wie voelt zich nou niet mooier in een shirtje dat prachtig valt, een broek die precies strak of los genoeg zit of een jas die overal bij past? Heus: kleding maakt me niet gelukkig, maar goedgekozen kleding doet wel echt iets positiefs voor je zelfvertrouwen.

Al heel lang probeer ik alleen nog maar écht mooie kleding te kopen. Dat gaat me redelijk goed af. Minder makkelijk is alleen nog maar te kopen wat ik écht nodig heb. Ik val voor jurkjes maar heb bijvoorbeeld geen enkele (niet-afzichtelijke) trui in mijn kast (ik verzin dit niet, ik bezit geen truien). Om beter inzicht in mijn kopen (en verkopen) van kleding krijgen, houd ik dit al vier jaar bij. Dit was 2012 :)

In 2013 kocht ik (alsof ik het erom deed) opnieuw 12 kledingstukken. Sportkleding heb ik dan niet meegerekend. Vier maanden kocht ik niets: april, juni, juli en november. Ik droeg ook tweedehands kleding en liet een jurkje dat ik van mijn huisgenootje kreeg vermaken, om er vervolgens complimentjes mee te verdienen op een Italiaans terras (<3).

Ohja, één van mijn voornemens: meer foto's bij mijn stukjes :)

Ik verkocht dit jaar niet evenveel: 5 kledingstukken en één paar schoenen. Toch geldt: weg is weg, en ik vind het fijn om er anderen blij mee te maken.

Positief: ik heb dit jaar bijna geen accessoires gekocht (twee paar oorbellen, that's it); ik heb deze zomer geen bikini gekocht; ik heb deze winter nog geen jas gekocht.
Negatief: ik liet me verleiden tot een basic vest van H&M. Hoewel het heerlijk zit, leuk staat en precies is wat ik zocht, was het al aan het pillen (vervilten) vóór de eerste wasbeurt. Jammer. Meer investeren in betere kleding dus.


Kledingvoornemens voor dit jaar: 

* een keer iets bij Nukahiva kopen (winkels in Amsterdam en Utrecht), waar alleen duurzame merken te koop zijn. Het liefste een spijkerbroek, waarvan ik dan vooral hoop dat die lang meegaat (hoe naar is het als je lievelingsbroek scheurt of vaal wordt?!). Toffe actie ook: als je bij Nukahiva je oude jeans inlevert, krijg je €10 korting op je nieuwe broek. Jouw spijkerbroek wordt gerecycled en daar krijg je nog geld voor ook :-)

* mezelf dwingen wat vaker bij de Kringloopwinkel te kijken. Dit jaar heb ik er een prachtig licht spijkerjackje vandaan getoverd, dat ik heel veel heb gedragen afgelopen lente, zomer en herfst.

* informatie opzoeken over en/of een mail sturen naar VILA. Sinds een paar maanden ben ik helemaal weg van dit merk (als je hier iets moois vindt, dan is & blijft het ook echt mooi) - maar ik weet er niets vanaf. Tijd om het Sustainability Report eens te lezen.

Meer!

* Jij bent sterk
Het programma 'Jij bent sterk' kende ik niet, maar plots stuitte ik erop. Geen spijt dat ik even gekeken heb: de aflevering over Cambodja is indrukwekkend, je krijgt een kijkje in een fabriek van H&M.



Kledinglanden Cambodja en Bangladesh zijn niet zo verschillend: er wordt hard gewerkt voor vaak niet leefbaar loon, de fabrieken zijn vaak onveilig en ongelukken met doden als gevolg zijn geen uitzondering. Een vakbond oprichten of je er bij aansluiten is een gevaarlijke bezigheid. In de aflevering hoor je (dappere!) leider Kong vertellen hoe de afgelopen jaren een paar keer zo'n leider is vermoord. Demonstraties voor minder overwerk en meer loon kunnen in Nederland gewoon, maar lopen daar uit op gevaarlijke protesten.

Na deze aflevering zijn er zo'n 3000 brieven verstuurd aan kledingwinkels, vol vragen over de arbeidsomstandigheden. Hier lees je de beoordeling van de antwoorden. Spoiler: Zeeman is beter op weg dan The Sting, dat een slap en vrijblijvend antwoord geeft. Ook V&D maakt zich er makkelijk vanaf.

* Nieuwe merken
In veel artikelen heb ik al 'eerlijke' kledingmerken genoemd. Gelukkig blijft het aanbod groeien! Zo kwam ik laatst Saint basics tegen. Precies wat de naam al zegt: simpele basics, maar wel gemaakt van biologisch katoen, zonder pesticiden of kinderarbeid. Alle medewerkers zijn eerlijk betaald. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar zoals ze zelf zeggen: It's easy to be a Saint! :) Lees hier het hele verhaal. Met de duurzame waardekaart krijg je 15% korting (en 20% op mannenshirts).

Ook Lotika verkoopt kleding die Fair Trade is. Ik weet het: het ondergoed blijft duur. Of nee: dat lijkt vooral zo, want de prijzen verschillen eigenlijk niet (!) met die van Hünkemoller en zijn sowieso lager dan Björn Borg. Zo verkopen ze bijvoorbeeld ondergoed van Pants to Poverty, dat in India gemaakt is en er vrolijk uitziet. Ook hier krijg je korting met de duurzame waardekaart.

* Stoerevrouwen
Zoals ze zelf zeggen: een netwerkclub die de wereld willen veranderen door bewust te shoppen en te swoppen. Wij geloven dat door bewust te kiezen waar je je geld aan uit geeft, je indirect stemt op een bedrijf. - Hey, ik ook! Eens kijken of dit iets voor mij is :-)

3 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Ik lees je blog al een tijd met veel plezier, deels omdat je ontzettend goed kan schrijven, maar vooral ook omdat ik ook veel belangstelling heb voor het milieu and fair trade en zo "eerlijk" mogelijk probeer te leven. Nu zijn veel van mijn studiegenoten ook behoorlijk idealistisch, maar het blijft leuk om te merken dat ik niet de enige ben die graag bewust wil leven ;) Sommige van jouw artikelen hebben me laten nadenken over onderwerpen waar ik daarvoor niet zoveel van wist - zo ben ik afgelopen jaar overgestapt naar de ASN Bank. Ook vind ik de lijstjes met "eerlijke" kledingmerken ontzettend nuttig. Bedankt voor alle tips en nieuwe inzichten, ik hoop dat je nog veel zult schrijven over duurzaamheid en fair trade :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, jij bent goed bezig geweest! Ik heb ook wel het kopen nieuwe kleding tot het minimum geprobeerd te beperken, maar ik denk dat ik toch wel iets meer dan twaalf kledingstukken heb gekocht. Succes met je voornemens voor 2014!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm. Ik vind dat ik in 2013 best goed bezig ben geweest, ik heb weinig geshopt en voor het eerst tweedehands spullen gekocht. Helaas voel ik me toch enigszins gefaald, want mijn moeder heeft meer kleding voor me gekocht dan dat ik zelf heb gedaan. Wat uiteraard heel lief is... Dus zeg dan maar eens dat je de kledingstukken niet allemaal hoeft :(

    Bedankt voor de tips anyway! En je bent goed bezig ook! :)

    BeantwoordenVerwijderen